Найдивовижніші астрономічні відкриття 2012 року

У 2012 році людство багато в чому змінило своє уявлення про Всесвіт. проект "Весті.Наука" вирішив підвести астрономічні підсумки року, що минає і представити до уваги читачів список з найвидатніших і дивовижних відкриттів астрономів, що працюють по всьому світу. Розповімо і про те, що чекає нас в найближчому майбутньому.

Відкриває своєрідний хіт-парад найбільша чорна діра Всесвіту - вона в 17 мільярдів разів важча за Сонце. Космічна "пастка" відхопила собі серйозний шматок галактики NGC 1277: 14% всієї маси галактики припадають саме на неї. Нагадаємо, що раніше нормою вважалося, якщо чорній дірі діставалося 0,1% від загальної маси.

дослідники були настільки вражені отриманими даними , Що витратили цілий рік на перевірку результатів перед їх публікацією, зазначає портал Space.com .

com

Друге місце ми відвели близькому до Землі екзопланете, яка була виявлена на відстані 4,3 світлових років. Планета в системі зірки альфа Центавра дуже схожа на Землю, принаймні, за розміром. Правда, життя там навряд чи присутній. Її тверда оболонка, швидше за все, розплавлена. Виною тому - близькість до батьківської світила. Екзопланета оббігає його на відстані всього лише 6 мільйонів кілометрів (замість 150 для Землі). А так як "пригріває" альфа Центавра не гірше Сонця, то спека екзопланете дістається значно більше, ніж нашій рідній Землі.

Чужа планета, що отримала індекс Bb, була виявлена ​​по незначних коливань зірки (швидкість становить всього 1,8 км / ч). Деякі вчені навіть не вірять в її існування, а автори відкриття між тим говорять про "роботі на межі можливостей техніки".

Ще одна кандидатка на це місце була описана і зовсім кілька днів тому . Вчені відкрили п'ять планет в системі зірки тау Кіта, що знаходиться на відстані 11,9 світлових років від Землі. Одна з відкритих екзопланет може підтримувати життя в тому вигляді, в якому ми її знаємо, що дає їй деяку перевагу перед описаної вище конкуренткою.

Найменший чужий світ був виявлений астрономами на відстані 120 світлових років від нас. Всі складові цієї планетної системи схожі на карликів . Так, зірка KOI-961 всього лише на 70% більше Юпітера, а три відкриті планети менший від Землі (сама "молодша" і зовсім розміром з Марс).

Найкомпактніша планетна система була відкрита біля зірки KOI-500. всього в ній "мешкає" п'ять планет . Розміри системи настільки малі, що екзопланети впливають один на одного, то тут то там "розхитуючи" сусідок гравітацією.

Все це "багатство" поміщається на площі в 150 разів меншою, ніж площа, що охоплюється орбітою Землі. "Роки", якщо можна так висловитися, на знайдених світах тривають всього 1, 3, 4,6, 7,1 і 9,5 земних дня. Розмір екзопланет варіюється в діапазоні від 1,3 до 2,6 земних.

Розмір екзопланет варіюється в діапазоні від 1,3 до 2,6 земних

Ще один рекордсмен цього року - найдальша галактика. У 2012 році було відкрито відразу кілька номінантів на це місце - кордони поступово відсувалися в глибини космосу. Остання "чемпіонка" - галактика UDFj-39546284 - була відкрита зовсім недавно і була спіймана на межі можливостей телескопа Hubble .

Відстань галактики від Землі має велике значення, адже дальність - це ще й показник віку. Вчені повідомляють, що UDFj-39546284 існувала всього через 380 мільйонів років після появи Всесвіту. Таким чином, вона може розповісти про важливому етапі її історії.
Разом з нинішньої "рекордсменкою" астрономи виявили ще сім галактик, які в цілому охоплюють період 400-600 мільйонів років після Великого Вибуху, що сталося, нагадаємо, приблизно 13,7 мільярда років тому.

Найстаріші і масивні наднові також повідали вченим чимало відомостей про космос . Так, дослідники припустили, що за їх поява відповідають великі зірки з масою від 100 до 250 сонячних. Надяскраві спалаху - наслідки їх вибуху і викиду речовини в навколишній простір.

Астрономи припустили, що всередині цих масивних зірок гамма-промені перевтілюються в пари електронів і позитронів . На думку вчених, гамма-випромінювання не дає світилам сколлапсіровать під впливом гравітації, але як тільки воно переходить в матерію, підтримка слабшає, зірка стискається, а потім і скидає оболонки.

На наступному рядку "хіт-параду" - найпотужніший галактичний кластер, маса якого в 2000 разів перевищує масу Чумацького Шляху. Всі відкриті раніше скупчення речовини в космічному просторі меркнуть на тлі цього поторощив.

Розташований кластер SPT-CLJ2344-4243 на відстані 7 мільярдів світлових років від Землі і містить в собі тисячі галактик різних розмірів. До речі, відкрили кластер ще в 2010 році, але істинні його розміри вдалося визначити лише пізніше , Коли на його вивчення був спрямований орбітальний телескоп Chandra .

До речі, завдяки йому SPT-CLJ2344-4243 також придбав інше "рекордну" звання - найяскравішого джерела рентгенівського випромінювання. За цим параметром він на 35% яскравіше будь-якого іншого відомого космічного об'єкта.

Ще одне астрономічне досягнення року, що минає - найбільша карта Всесвіту. Проект Sloan Digital Sky Survey III випустив мегакарту , Яка ілюструє стан понад мільйон галактик і охоплює обсяг 70 мільярдів кубічних світлових років.

Звичайно, астрономам така карта цікава не сама по собі - вона допомагає зрозуміти, як саме з'явилася і розвивалася наша Всесвіт. Вчені також сподіваються з її допомогою розібратися в питаннях темної матерії і темної енергії .

Використовувані астрономами інструменти подарували в 2012 році світу і інше досягнення: орбітальний телескоп Hubble заглянув в далекі дали Всесвіту і розгледів їх у всіх деталях. Так, йому вдалося зловити світло, який випромінювали об'єкти, що існували на зорі Всесвіту - через 500 мільйонів років після Великого Вибуху. "Хаббл" вдивлявся в область, яку вчені прозвали eXtreme Deep Field . Астрономи протягом 10 років збирали світло, що приходить з цієї частини неба (поки це кращий спосіб вивчити всі деталі).

Наступна рядок астрономічного "хіт-параду" дісталася зірці з найсильнішим магнітним полем. Світило NGC 1624-2 приблизно в 35 разів більша за Сонце, при цьому його магнітне поле в 20 тисяч разів сильніше, ніж у нашій рідній зірки (і в 10 разів, ніж у будь-якій іншій зірки). Розташована рекордсменка на відстані 20 тисяч світлових років від Землі в сузір'ї Персея.

Найважчим ядром галактики був визнаний центр величезної галактики A2261-BCG, яка простягається на відстань в 10 разів більше, ніж Чумацький Шлях. Цікаво, що за масу центру відповідає аж ніяк не надмасивна чорна діра, як це часто буває. Спостереження за допомогою телескопа Hubble наводять вчених на думку, що ядро ​​було утворено в ході злиття двох великих галактик.

Наостанок згадаємо кілька проектів майбутніх років. У 2013-му і наступних роках нас чекає відправлення на орбіту нових космонавтів, двоє з яких вперше проведуть на МКС цілий рік . Крім того, телескоп "Нарешті" почне шукати життя на відкритих екзопланетах , Запрацює телескоп Square Kilometer Array, який в цьому році вирішено було розділити між Австралією, Новою Зеландією та Африкою , В космос відправиться телескоп Джеймса Вебба, NASA почне випробування космічного корабля "Оріон" , А ще на орбіті з'являться "заправки" для супутників і, можливо, до Землі подтащат гігантський астероїд . Хотілося б вірити, що космічний сміття не почне падати нам на голови з-за глобального потепління .