Гора Арарат або легенда про Ноєвому ковчезі

м Арарат

Арарат (Agri-Dagi або гора страждань) воістину легендарне місце - овіяне легендами про Ноїв ковчег, який шукало не одне покоління археологів; гордість і біль вірмен, які можуть милуватися своєю святинею, тепер знаходиться в Туреччині, тільки здалеку; жерло згаслого вулкана, самотньо піднімається поруч зі своїм маленьким братом посеред випалених сонцем пагорбів Курдистану. Снігова шапка Арарату вабить альпіністів усього світу. Адже не так багато гір, з яких відкривається вид на три країни одночасно - Туреччину, Іран і Вірменію.

Цього було цілком достатньо, щоб зважиться на непростий і далеку подорож на схід Туреччини, підкорювати перший (а для кого і другий) п'яти тисячник в своєму житті, в неспокійний, але від того ще більш цікавий Курдистан.
Висота гори Арарат - 5165 м, знаходиться в 16 км на захід від Ірану і в 35 км на південь від Вірменії на самому сході Туреччини. Для сходження досить хорошої фізичної підготовки і досвіду гірських походів в Карпатах. Найбільш вдалий час для сходження: серпень - початок вересня. Сніг лежить тільки на останніх 400 м. Для сходження необхідний дозвіл і ліцензований гід, як супроводжуюча. На оформлення дозволу необхідно 2 місяці. Вдаватися до послуг гідів, які водять групи нелегально і обіцяють зробити дозвіл за один день не рекомендую, вони не дають ніяких гарантій того, що ви таки підніметеся, і в разі чого ні про яку рятувальній службі не йдеться.

Підготовка до походу почалася за три місяці до від'їзду. Знайти будь-яку адекватну інформацію про сходження виявилося непросто. Випадковим чином вийшли на львівського альпініста, який ходив туди в минулому році, він розповів як і що, обіцяв посприяти, і навіть поїхати з нами, якщо ми оплатимо йому дорогу.
Нас особливо турбувала обстановка в Курдистані. На гору альпіністів офіційно почали пускати тільки з 2000 року, до цього ситуація в регіоні була вкрай напружена в зв'язку з курдським питанням.

* Для довідки: Курди - іраномовний народ, що проживає на територіях Туреччини, Ірану, Сирії і Іраку. Чисельність курдів - близько 40 мільйонів чоловік, з них половина проживає в Туреччині, утворюючи там найбільше етнічна меншина. Курди є найбільшим народом, не мають своєї держави. Автономія курдів існує тільки в Іраку (35% населення) у вигляді Курдського Регіонального Уряду Іраку. Історія боротьби курдського народу з Туреччиною за створення Курдистану має вже двадцятирічну історію. Основною силою була марксистська Курдська Робітнича Партія (РКК - Partiya Karkeren Kurdistan, заснована в 1979), поки не був заарештований її лідер Абдулла Оджалан. Курдська карта розігрується усіма світовими державами. США і Ізраїль, будучи союзниками Туреччини, завжди заохочували її в боротьбі з курдським рухом. На противагу США Радянський Союз, а також Сирія і Греція завжди підтримували PKK. Після приходу в Іраку до влади Саддама Хуссейна курди, під тиском СРСР, отримали свою першу автономію.

Отже, варіанти нашого сходження зріли в умах і кожен бачив це по-своєму. Львівський альпініст був єдиним джерелом інформації, що і бентежило, бо достовірність її ніяк не можна було перевірити. Прочесавши Інтернет, нам пощастило знайти сайт місцевого курдів, ліцензованого гіда, який офіційно водить групи на Арарат за цілком прийнятні гроші.

У цю вартість входить:
- дві ночі в готелі (перед і після сходженням) - харчування під час сходження - перевіз речей і особистого спорядження на конях до місць стоянки і ночівлі на горі (йшли ми практично нічого) - трансфер з Догубаязіта до точки старту і назад - оформлення дозволу для сходження;
Поки ми вирішували так зважували, сталося зовсім непередбачувана подія - під час сходження курдами були захоплені три німецьких альпініста. Це вже пізніше їх відпустили в цілості й схоронності, і стало відомо, що до німців курди відносяться погано, бо ті їх всіляко утискають у себе в Німеччині і виступають проти їх автономії. Загалом, гору закрили на невизначений час, наш ентузіазм пропав, почали шукати альтернативу, але ідей було замало, просто кожен вже подумки уявив, як варто там, на вершині, і від цієї думки відмовитися було ох як не легко.
Ми чекали і сподівалися і, як виявилося, не дарма. Через 3 тижні гору відкрили, конфлікт залагодили. Здавалося б, що може ще статися. Ми стали планувати наш маршрут. Найближче виявилося летіти через Батумі (Грузія), а потім добиратися на автобусах. Вже було вирішили купувати квитки і тут починається війна в Грузії. Всі рейси скасовують, а нам залишається тільки розвести руками і шукати обхідний шлях - через Стамбул, в два рази довше і дорожче. До моменту прийняття рішення про покупку квитків з 9 осіб, бажаючих відправиться в подорож залишається 5. Я вже майже відмовилася від цієї затії, так як пригоди пригодами, а перебувати в зоні конфлікту не дуже хочеться.
Однак пройшло ще пару тижнів, в Грузії все втихомирилося, і ми, на свій страх і ризик, все ж прийняли тверде рішення їхати. Взяли квитки на літак до Батумі.

Разом, поїхало нас п'ятеро. Дати поїздки 30.08.08 - 15.09.08

спорядження:
- Намети
- зимовий спальник
- високі трекінгові черевики
- трекінгові палки (ми брали лижні)
- кішки
- теплий одяг (термобілизна, фліс, мембранна куртка і штани)
- окуляри, що захищають від УФ.

маршрут:
Київ - Батумі (авіапереліт)
Батумі - хопу, Туреччина (межа) - таксі
Хопу - Ерзурум (автобус)
Ерзурум - Догубаязіт (автобус)

Місцева валюта - турецька ліра
1 $ = 1,2 turkish lira

Кордон Грузія-Туреччина була пройдена без всяких проблем, віза оформляється прямо на кордоні і для громадян України коштує 20 $ на 60 днів.

Після перетину кордону ми швидко добралися до Хопи, а звідти сіли на автобус до Ерзурум. Причому, автобус пішов за 10 хв до того, як ми приїхали на автостанцію. Довелося витратити час на те, щоб пояснити місцевим таксистам і маршруточникам куди нам потрібно. Англійська мова в східній Туреччині знають погано, проте нас зрозуміли і, о диво, повернули автобус з усіма людьми спеціально за нами!

Вид на мечеть в курдському селі

Взагалі, треба сказати сервіс в Туреччині мене вразив до глибини душі. Незважаючи на зовнішню неотесаність, вони примудряються робити неймовірні гроші на туризмі, розвивають інфраструктуру шаленими темпами. У самій зубожілій селі, на даху супутникові антени, а на вулицях світлофори на сонячних батареях.

Отже, нам треба було 5.5 годин дороги по гірському серпантину. В Ерзурум ми приїхали втомлені і змучені пізно ввечері. Нас вистачило тільки на те, щоб купити квитки на наступний день до Догубаязіта (містечко біля підніжжя Арарату) і знайти перший-ліпший готель для ночівлі. Це був найдорожчий готель, з усіх, в яких нам довелося зупинятися за час подорожі, і обійшовся він в 25 $ з людини, включаючи сніданок. Рано вранці мене розбудив самотнє спів муедзина, який закликає правовірних на молитву, досить моторошно з незвички.

Поснідавши смачним медом і сиром з оливками, ми знову вирушили в дорогу. Ерзурум - місто досить строгий в релігійному плані. Майже всі жінки, яких ми бачили, закутані в паранджу так, що видно тільки смужка очей. Ми всі не могли второпати як вони ходять в таку спеку закутані в таку кількість одежинок. Дуже хотілося їх пофотографувати, але оскільки це робити не прийнято, доводилося фоткати нишком :) Поки чекали відправлення нашого автобуса, познайомилися з групою альпіністів з Ірану.
По дорозі в Догубаязіт проїжджали безліч курдських селищ, дуже бідні одноповерхові халупки з каменю, абсолютно пустельна місцевість, випалені сонцем пагорби і гори без єдиного дерева. По дорозі у нас перевіряли документи люди у військовій формі і з автоматами. За всю поїздку по Курдистану це повторювалося безліч разів, один раз навіть прощупували все речі, мабуть на предмет зброї. Але військові у них дуже усміхнені та доброзичливі, навіть намагалися говорити по англійськи.

Типовий житловий будинок в курдському селі

м Арарат

Вперше на власні очі Арарат ми побачили з вікна автобуса, я не могла відірвати погляд ...

У Догубаязіт дісталися під вечір. Тільки вилізли з автобуса, як до нас підбігла зграя дітей, від яких ніяк не вдавалося позбутися, поки на них не цикнув хтось з проходять дорослих. Взагалі діти - це був бич нашої поїздки. Вони там дуже настирливі, бігають за туристами зі стандартною фразою "Hello, what is your name? Money!" Прорвавшись крізь цих волаючих креслять, ми дійшли до готелю. О, як ми раді були опинитися в приємній прохолоді і струсити дорожній пил. Нас вже чекав наш гід - Хакан, посадив нас в м'які шкіряні крісла, нам принесли гарячого чаю і життя видалося прекрасною. Хакан виявився дуже приємним, що вселяє довіру людиною, і що важливо - з дуже хорошим знанням англійської, відповів на всі наші запитання. Дізнавшись, що ми не встигли поміняти гроші, навіть запропонував нам дати в борг ліри і пригостити вечерею. Але ми, знаючи "турецька маркетинг" вважали за краще просто поміняти у нього трохи доларів, щоб купити фруктів. Господар готелю - Фелікс, побіжно говорив по-російськи, це було приємно, і ми відчули себе майже вдома.

Весь наступний день був вільний і Хакан запропонував нам проїхатися по околицях Догубаязіта.

Палац Ісхак Паші

Курдські жінки - побут

Ми подивилися палац Ісхак Паші. Він був побудований в 1685 році і вважається другим за величиною і значимістю після палацу Топкапи в Стамбулі. Свого часу він стояв на головних перетинах Шовкового шляху. Так як місцевість навколо горбиста і нерівна, під будівництво палацу була спеціально створена плоска 7600 метрова площа.

Далі ми вирушили в курдське село. Здається, що час там зупинився.
Крім супутникових антен на дахах, нічого не нагадує про те, що ти знаходишся в XXI столітті - похилені одноповерхові кам'яні халупи з плоским дахом і маленькими віконцями. Взимку будинки опалюються овочами гноєм, яким запасаються взапас. Місцеві чоловіки займаються сільським господарством, жінки тчуть килими, роблять айран - тим і живуть.

Місцеві дітлахи - 1

Місцеві дітлахи - 2

Як і водиться, нас зустріла місцева дітвора, покрита двома шарами пилу. Власне пил там всюди, вона забивається в ніс, в очі і порятунку від неї немає ніякого. Пилові бурі - звичайне явище для цих країв.
Всі жінки зібралися біля колонки з водою прати килими. Вода - це єдиний порятунок для місцевих жителів. А дітлахи виявилися досить милими, не в приклад міським, і скромними, тобто просити гроші вони почали тільки хвилин через 20 :) А взагалі звичайно шкода їх, їм дійсно хотілося чимось допомогти, я до сих пір себе картаю, що ми не додумалися захопити цукерок.

Побували ми і біля легендарного місця, де, згідно з Біблією, пристав до землі Ноїв Ковчег після закінчення великого потопу. Приблизно з початку IV століття час від часу робилися спроби знайти залишки ковчега в районі гори Арарат. У XIX і XX століттях в тих місцях побувало кілька експедицій, і, хоча жодна з них не виявила ковчега, багато хто з дослідників стверджували, що бачили щось, ідентифіковане як його залишки. У 1916 році під час випробувань в повітрі, російський льотчик Володимир Росковіцкій побачив зверху гігантські обриси корабля.

Імовірно обриси Ноєвого Ковчега

Існує переказ, що Ноїв ковчег можна побачити і помацати. Він з'явиться людям тільки перед кінцем світу. Сама легенда пов'язана зі сходженням на гору ченця Якоба, який кілька днів поспіль намагався зійти на Арарат. Але кожен раз, коли прокидався вранці, виявляв, що знаходиться на тому ж місці, звідки почав свій шлях. Одного разу уві сні йому з'явився Ангел і передав шматочок від обшивки корабля. Він сказав, що ковчег відкриється людям лише тоді, коли сам Бог цього побажає.

На фото можна побачити обриси, що нагадують за формою корабель. Хто знає, що це насправді. Але мені дуже хочеться вірити, що це дійсно слід від Ноєвого ковчега.

Зовсім недалеко від кордону з Іраном знаходиться метеоритний кратер, другий за величиною в світі - 35 м в діаметрі і 60 м завглибшки.

Після настільки насиченої програми, ми вирушили на гарячі джерела, трохи розслабитися перед сходженням. Досить веселе місце - вапнякові освіти, схожі на сталактити, з середини яких б'є пульсуючий стовп води.

ВОСХОЖДЕНИЕ

День 1

Навантаження речей

Підйом о 4 ранку, виїзд їх готелю в 5 ранку. До нас приєдналися 2 бувалих іспанських альпініста - Пепе і Хав'єр, які підкорили вже 30 вершин. Відмінні хлопці. Нас усіх разом з речами довезли до точки старту - висота 2250м. Ми пішли без нічого, з маленькими рюкзаками і фотоапаратами.

Наші речі і їжу везли на конях окремо. Ми з Колею і Серьогою стартанули досить спритно. Я за звичкою походів в Карпатах і Криму якось недооцінила висоту, на якій ми знаходимося. На першому привалі Хакан зробив нам зауваження і порадив йти повільніше, щоб уникнути проблем зі здоров'ям. Після цього ми пішли всі разом, темп був незвично повільний, йшли ми недовго, вже в 11 ранку були в таборі на 3400 м.
Мені ставало помітно гірше, не знаю, чи було це гірської хворобою, отруєнням або всім разом, але розлад шлунка у мене була капітальна. Я валялася ледве жива весь день, під кінець піднялася температура. Я навіть налаштувалася на варіант того, що далі я вже не рушу і для мене сходження закінчилося. Довелося пропустити пару прийомів їжі. А годували там приголомшливо. З нами йшов кухар і ціла пересувна кухня. Можете собі уявити, щоб на висоті 3400, 4200 ви сиділи за столом зі скатертиною і вам пропонували на один тільки сніданок - мед, 2 види маслин, сир, ковбасу, горіхове і шоколадне масло, варення, фініки, кавун і варені яйця! Загалом, пропускати такий сніданок було шкода.

Загалом, пропускати такий сніданок було шкода

Початок шляху

Друзі альпіністи зі Словаччини

Цілий день нещадно жарило сонце, тіні не було ніде. Намет загострилася до неподобства. Повз нас протопавши група чехів і словаків в кількості 40 чоловік, дівчинка з Польщі зі своїм інструктором зупинилися у нас випити чаю, у неї теж щось було зі шлунком, товариш по нещастю. До вечора я трохи оклигав, хлопці нагодували мене якимись таблетками, хоч я їх і не п'ю принципово, але в той момент готова була прийняти що завгодно, лише б знову відчути себе людиною. Спати ми вирушили рано, я відчувала, що мене все ще трохи морозить від температури.

день 2
Прокинулися ми в 7 ранку. Самопочуття чудове, схоже, що це все-таки була гірська хвороба. Пепе спав прямо на вулиці - погодка була дивовижна, але пік Арарату щільним кільцем оточили хмари. Нічого, в разі негоди у нас є резервний день. Підкріпилися ми неслабо, і повні сил вирушили в дорогу.

Підкріпилися ми неслабо, і повні сил вирушили в дорогу

Негода на 4200 м

Перехід був легкий, йшли ми всього години 2.5 - 3, разом з привалом. Ланч пакети, які давалися в дорогу ми навіть не відкрили. Зустріли ту ж групу чехів і словаків, вони вже спускалися. На 4200 ми розбили наш останній табір на горі.

Погода помітно псувалася, дув сильний вітер, небо затягнуло хмарами, почулися гуркіт грому. Не минуло й 20 хвилин, після того, як ми поставили намети, як пішла сніжна крупа. Ми якраз пили чай і довелося терміновим чином переміщатися в намет-кухню, благо вона простора і місця всім вистачило. Ми ще довго там чаювали, я згадала свій іспанська і спілкувалася з іспанцями на їхній рідній мові, вони були в захваті: З Хаканом ми обговорювали політичні питання курдської автономії і відносини України з Росією. Потім і ми розійшлися по наметах, правда, спати зовсім не хотілося, тому ми просто байдикували і відпочивали до вечері. Про вечері багато говорити не буду - він був чудовим :)

Про вечері багато говорити не буду - він був чудовим :)

захід

Тільки вперед

вогні Догубеязіта

Ніч опустилася дуже швидко, негода вщухла і ми сиділи під незвичайним зоряним куполом, спостерігаючи вогні міст Туреччини і Ірану. Повітря було прозорим, холодним і свіжим. Розходиться зовсім не хотілося і ми згадали, що Хакан обіцяв заспівати нам пісню, яку він співав під час сходження. Ми вмовили його заспівати, а потім вирішили і самі познайомити наших друзів з пісенною творчістю Росії і України. Як же не вистачало гітари! Під кінець ми з Пепе заспівали besame mucho.

Я просто відчула, як ми раптом стали все ближче і рідніше один одному. Це було одне з найяскравіших вражень для мене за всю нашу поїздку. Пепе і Хав'єр продовжували співати пісні ще хвилин 20 після того, як всі вляглися по наметах. Завтра належить найважчий день.

день 3
Підйом о першій годіні ночі. Поспаті так и не удалось. Стан напівсонній. Вміліся, одягліся и ПІШЛИ пити чай. Є НЕ дуже хотілося, но нужно Було підкріпітіся перед сходження. Хакана довелося будить :) После сніданок підігналі кішкі, ой як правильно ми поступили. Про 2:45 руйнували. Вночі йти Важко - темно, холодно, організм НЕ розуміє, что від него хотят. Дихати Було незвичне Важко, нужно Було вірівнюваті дихання. Через хвилин 30 у мене Раптена Почаїв крутити голова - це нормально, нестача кисня. Перепочілі 2 хвилини и рушили далі. Однако, голова не проходила. Хлопці начебто йшлі нормально, только у Пепе немного шлунок засмутівся. Ми зупіняліся ще кілька разів. Набрали висота метрів 500, небо Почаїв світлішаті, можна Було вімікаті ліхтарики. І тут у мене настав абсолютний ступор - Неможливо Запаморочення, думала ось-ось свідомість втрачено, очі сльозяться, йти НЕ можу Взагалі. Хакан сказавши, что нужно з'їсти Щось солодке, воно и зрозуміло - глюкоза. Пепе тут же дістав термос з гарячим чаєм, хлопці протягнули шоколадку. 5 хвилин - і я повернулася до життя, озирнувшись, побачили тінь від великого Арарату, яка накривала долину, залиту рожевим ранковим світлом. Грандіозна картина! Однак попереду ще велика частина шляху. Йдемо далі - подекуди з'являється сніг і лід, вітер все сильніше. Ось, нарешті, попереду льодовик - вийшли на сніг. Скільки радості! Я навіть пробігла трохи вгору. Але як тільки вийшли на відкритий майданчик, нас став зносити неймовірний вітер, буквально як на крилі літака.

Вид з вершини Арарату

До вершини залишається якихось 200 м. Починається крижана кірка, одягаємо кішки. Йти в них зручніше, але важче, сил майже немає, про голову я вже і не думаю. Думаю, як дійти, пару раз впала, вітер не дає зробити ні кроку. Холодно. Ледве просуваємося, але крок за кроком - і ось вона вершина. Ми дійшли! Від надлишку емоцій і нестачі кисню голова паморочиться ще сильніше. Ми взяли висоту! Погода дивовижна - ні хмарки, тільки дуже сильний вітер. Сонце світить так яскраво, що здається ти на даху світу, картина абсолютно нереальна - вид відкривається відразу на 3 країни - Вірменію. Туреччину та Іран.

Ми встановлюємо прапор - урочистий момент.

Ми встановлюємо прапор - урочистий момент

установка прапора

Наша група

на спуску

Через хвилин 30 починаємо спуск. Пепе підхопив мене під руку, щоб не віднесло, і ми разом втекли по снігу вниз. Сонце стало навіть припікати. Вітер вщухав у міру того, як ми спускалися все нижче.

Спустившись до табору на 4200, ми, злегка перекусивши, потрапляли в намети. Я вирубалася хвилин на 20, навіть не знявши черевики. Розбудила нас група Шатаєва, відомого російського альпініста, яка прийшла на стоянку. Як ми були раді, що не погодилися йти через того львівського альпініста, бо ми повинні були приєднатися саме до цієї групи. Товариші відразу почали ганяти понти, пити коньяк і вести себе відверто по-жлобськи. Ми спакували речі і пішли далі - попереду дорога додому! Спускалися ми майже цілий день, втомилися порядком, позначався недосип. Після прийняття душу в готелі і отлежіванія на дивані, ми відчули, що не завадило б і підкріпитися. Запросили Хакана на вечерю, потім він нас покурити кальян і ми ще довго-довго вели світські бесіди, всі перебували в приємній млості, настрій був піднесений і Хакан запропонував нам залишитися ще на один день, щоб сходити в турецьку лазню - хамам, і зустріти світанок на скелі "П'ять пальців" над палацом Ісхак Паші. А чому б і ні, вирішили ми, і пішли спати.

Про як солодко спалося нам в той день. Вранці ми вирушили прогулятися по Догубаязіту, покуштувати турецької пахлави і подивитися на життя міста. Увечері хлопці пішли таки в хамам, а ми не потрапили, так як в зв'язку з місяцем Рамаданом, жіночий хамам відкривався дуже пізно.

Юність і Старість

вуличні торговці

курди

Щоб зустріти світанок на скелі, нам знову довелося вставати вночі. У 3 ночі ми виїхали з готелю, а о 4:40 вже були на скелі. Коли ти на 2000 м, йти набагато простіше, навіть вночі. Світанку довелося чекати близько години. Сонце вставало прямо біля малого Арарату, зі скелі було видно їх обидва - Малий і Великий. Я дивилася на великий з почуттям вдячності за те, що він прийняв нас, за те, що дав можливість піднятися. Це було якимось філософським продовженням сходження - подивитися на нього ось так ще раз, з боку в променях сонця, що сходить. Хакан був напрочуд мовчазний, може від недосипу. Об 11:00 ми їхали з Догубаязіта. Хакан обіцяв приїхати до нас в гості до Києва, у нього ще й два брата в Україні живуть. А ось ми, хто знає, чи будемо ще коли-небудь в цих краях. Може бути, ми підем як-небудь на Дамованд все разом, в Іран.