Кров, піт і козероги

З першими променями сонця ми знову на ногах. Поки я розводив багаття, Сергій дозор, оглядав протилежну сторону водосховища. Прийшовши, він доповів, що виявив велике стадо козерогів. Але крім них, трохи нижче по схилу лежали чотири вовка. З першими променями сонця ми знову на ногах

ФОТО SHUTTERSTOCK.COM

Ситуація була цікава.

З одного боку, ось вони, козероги, з іншого - де гарантія, що поки ми будемо підходити, їх не злякають вовки.

Швидко перекусивши і зібравши пожитки, ми вирушили в неблизький шлях через глибоку ущелину на інший хребет. Треба сказати, що спуск по схилу з висохлою травою, на якій постійно ковзають навіть найкращі гірські черевики, не представляється легким.

У самому низу ущелини нас чекав інший сюрприз - густий осичняк з важкопрохідним чагарникових подростом.

Але що не могло нас не порадувати, так це доносяться спочатку ледь-ледь, а потім все голосніше і голосніше звуки біжить по камінню води. Це був невеликий гірський струмок з кришталево прозорою, запашної і свіжою водою.

У той момент ми без коливання віддали б півцарства за хороший ковток такої води. Ще б! Вдосталь напитися справжньою гірською води і повністю вимитися - чи не це щастя після того, що ми пережили, вживаючи Стоялов воду, та й то в обмеженій кількості.

Тут я випадково кинув погляд на нашого Серьогу. Він стояв в теплій куртці, з брудними руками, вимазати в сажі особою і дивився на нас як на дурнів. На моє запитання, чому він не сполоснется або хоча б вмиється чистої гірською водою, Сергій ледь видавив: «А навіщо?»

Я застиг від подиву, в голові промайнула думка: «Або я, або він явно перегрівся». Як не скористатися таким прекрасним випадком і не змити з себе бруд, пил і піт, накопичені за всі ці дні? До сих пір це залишилося за межею мого розуміння.

Освіжившись і вгамувавши спрагу, ми рушили в дорогу. Вийшовши з ущелини, почали затяжний і дуже крутий підйом і вже в першій його третини були знову мокрими від поту. Сонце стояло високо і обпікало нас своїми променями.

Не варто забувати і про те, що все відбувалося на висоті від 1500 до 2000 метрів над рівнем моря, де, отже, рівень сонячної радіації вище, ніж на рівнині. Так, гаслами, ми повільно просувалися вгору.

Читайте матеріал " Трофейний козерог: чи не все коту масляна "

Хочеться сказати кілька слів про способи руху в горах. Сергій, наприклад, вважав за краще повільний, але безперервний процес дрібними кроками, з рідкісними зупинками для відпочинку. Під час руху він був схожий на караванного верблюда або мула, що сконцентрував свій погляд в основному під ногами.

Тактика непогана і надає великий запас витривалості. Я рухаюся в горах розміреним, але швидким ходом, іноді з надмірно широким кроком. За час таких «кидків» мені вдається швидше долати певні дистанції. Але в такому випадку необхідні періодичні зупинки для відновлення дихання. Вітольд дотримувався моєї тактики сходження.

Коли ми перебували вже недалеко від вершини хребта, я краєм ока помітив рух на самій верхівці. Піднявши голову, побачив стадо козерогів, що мчить справа наліво по ходу нашого руху.

Причиною такого швидкого алюру тварин було явно не наша присутність. На нас вони не звертали ніякої уваги. Звірів потривожили щось інше. Вітольд стояв, як завжди, трохи нижче мене, Сергій - трохи вище. Я свиснув Сергію, щоб звернути його увагу на козлів.

При виборі зброї для гірських полювань необхідно пам'ятати, що практично всі полювання важкі фізично, тому зброя повинна бути максимально легким і потужним. ФОТО ДМИТРА ВСТОВСКОГО

Він кинув погляд в їх сторону і нічого не сказав. Тоді я буквально підскочив до нього і дав зрозуміти, що, очевидно, це ті козероги, яких ми бачили від хатинки, і швидше за все, вони були налякані тими ж вовками, що лежали трохи нижче їх.

А отже, нам немає сенсу рухатися в ту сторону, куди ми планували. Сергій проігнорував мій аргумент і продовжив рух вгору. Він все ж мав намір пройти до того місця, куди намітив. На мій погляд, це було щонайменше нерозумно. Раз стадо пронеслося на галопі з такою швидкістю, то навіть якщо це були інші козероги, то наші, піддаючись стадному інстинкту, також рвонуть за цим стадом.

Але Сергій був непохитний в своїй упертості, яке згодом вийшло нам боком. Прийшовши на місце, ми не виявили ніяких козерогів, і нам довелося повертатися тим же тернистим шляхом. Стояв неблизький шлях до другої хатинці.

Читайте матеріал " Вибір калібру і патрона для гірської полювання "

Все б нічого, і не треба було спускатися і підніматися, а тільки йти вполсклона. Але хто ходив в горах, той знає, наскільки це втомлює і небезпечно для голеностопа. Працюють на розтягнення одні і ті ж групи м'язів і сухожилля.

До того ж, якщо у тебе погана взуття або ти погано затягнув черевики, нехай навіть хороші гірські, мозолі тобі забезпечені. Цей шлях був по-справжньому виснажливим, тим більше якщо враховувати вже накопичилася втома. Вітольд сопів ззаду як паровоз і помітно уповільнював швидкість руху. Доводилося його чекати.

Години через два, зробивши величезне коло, ми увійшли в густий лісок. Спустилися сутінки, і мені здалося, що попереду я бачу силует козерога. Рогу невеликі. Очевидно, молодий самець у віці близько трьох-чотирьох років.

Деякий час я сумнівався і не міг уявити, що ось так запросто можна підійти до козерогові на дистанцію всього 50 метрів і знайти його не в горах, де до цього шукали, а в лісовій гущавині. Але це дійсно так і було. Трохи віддалік я помітив ще кілька молодих самців.

ФОТО SHUTTERSTOCK.COM

Перекинувшись з Сергієм парою слів, ми вирішили, що в будь-якому випадку одного з них можна стріляти, хоча б на м'ясо, благо ліцензії у хлопців були, а сезон вже наближався до кінця. Я дав Вітольда команду. На цей раз він довго не вицелівать.

Пролунав постріл, і тут, як чорти з табакерки, з усіх боків посипалися козероги, що оббігали нас буквально на відстані витягнутої руки (ми нарахували в стаді більше 30 голів). Ось це була корида! Козли мало не розтоптали нас.

А наш козерог залишився на місці. Так що незабаром ми скуштували повноцінної гарячої їжі, і свіжозварений золотистий бульйон і ніжне соковите м'ясо відновило наші висохлі сили ...

У нас залишався ще один бойовий день, адже на полюванні треба працювати до останнього. У цьому мені не раз доводилося переконуватися. Працьовитих боги полювання завжди винагороджують. З такою надією після міцного сну, на світанку, ми з Сергієм і Вітольдом висунулися знову спробувати мисливське щастя. Руслан мав спуститися до човна і чекати нас внизу.

Читайте матеріал " Правильний вибір: три окремих карабіна або один карабін в трьох калібрах "

Все було на місці: гори, водосховище і палюче сонце. Не вистачало лише красивого завершення важкого і надовго запам'ятався туру. Ми знову бачили козерогів, але через складний рельєф підійти до них не виходило.

Вирішили зробити привал і уважніше оглянути решту спуску до водосховища. Близько півгодини ми вдивлялися в скелястий ландшафт, і нарешті Сергій помітив двох «пенсіонерів», як він їх назвав, тобто старих самців.

Намет - невід'ємна частина реквізиту для гірських полювань, які передбачають хоча б одну ночівлю. В горах намет стає тимчасовим будинком. Головні вимоги до неї - ветроустойчивость і жорсткість конструкції. Вона повинна протистояти негоді, а також бути легкою, наскільки це возможно.ФОТО CHARLES NG / FLICKR.COM (CC BY 2.0)

Люди похилого віку паслися на невеликому плато і періодично мірялися силою, вдаряючись рогами. Нам залишалося тільки чекати, коли вони підуть на лежання, щоб визначити тактику підходу. Але вони несподівано зникли за невеликим хребтиком.

Тут вже зволікати було не можна, і ми прожогом кинулися, наскільки дозволяв нам гірський ландшафт, вниз. Через півгодини ми були вже недалеко від того хребтика. Сергій сказав скинути рюкзаки і чекати, а сам пішов на розвідку. Козероги могли бути десь зовсім поруч.

Я витягнув камеру, щоб зняти сцену полювання. Вітольд відразу підтягнувся, особа видавала серйозний бойовий настрій. Очевидно, позначався фактор останнього дня і останнього шансу здобути трофей. Незабаром Сергій махнув рукою, кличучи нас до себе.

Ми повільно, пригинаючись, рушили до хребту. Сергій пояснив, що обидва козерога лежать на невеликій плато на іншій стороні ущелини. Дистанція була вигідна: близько 150-170 метрів.

Ми повільно протиснулись крізь «улюблені» кущі акації і вийшли на невеликий стрімчак, з якого треба було стріляти. Позиція була незручна. Ми насилу знайшли місце, де Вітольд міг влаштуватися напівлежачи і спертися на невеликий камінь. Сергій залишався по ліву руку, вказуючи напрямок, де слід було шукати козерогів.

Для мене ж на те кручі місця не знайшлося, але упустити можливість зняти кульмінаційний епізод полювання я не міг і тому примостився десь скраю, так щоб не заважати мисливцеві, і навіть вибрав камінь, на який міг спертися правою ногою. Дивитися по сторонам було колись. Отже, камера включена, я знімаю.

Заважали кущики і травинки, які лізли в кадр і збивали різкість. Ось Вітольд прицілився. Проти сонця йому було важко тримати мета в прицілі, а мені - об'єкти полювання в візира камери. Вітольд видихнув і затамував подих - значить, скоро піде постріл.

Я зібрався з силами, Права опорна нога вже не тремтіла, а тряслася від напруги. Постріл. Крізь візир я побачив, як один козерог схопився і подивився в протилежну від нас сторону.

У сибірського козерога характерна форма рогів. Вони шаблеподібно вигнуті, стиснуті з боків і можуть перевищувати 125 см в довжину. ФОТО ПАВЛА ГУСЕВА

Ймовірно, туди пішло відлуння після пострілу. Сергій, який спостерігав у бінокль, сказав Вітольда стріляти ще. Спочатку я не міг розгледіти козерога, в якого Вітольд вже потрапив, бачив лише того, що стояв, і думав: або Вітольд промазав, або подранок ще міг стояти на ногах. Але коли пізніше я переглянув запис, то виявив козерога, за яким був зроблений постріл.

Він повільно сповзав на передніх ногах до краю ущелини. Вітольд зробив ще один постріл з трофейного тварині, і той повільно перекинувся в ущелину. А другий козел прожогом кинувся вгору і тут же зник за скелею.

Читайте матеріал " Серна - самий бюджетний трофей з гірських тварин "

Зйомка закінчилася, і я зміг встати на обидві ноги. Вони немов одерев'яніли. Але це було не найгірше. Коли я подивився вниз, по тілу пробігли мурашки. Внизу зяяла величезна прірва з гострим камінням: якщо людина впаде з кручі, то збирати його доведеться по частинах.

У наскального живопису в Центральній Азії частіше за інших зустрічаються зображення гірського козла. Наприклад, на Алтаї тільки в Кош-Агачському районі налічується 819 пам'яток археологічної спадщини. Найбільшу популярність здобули петрогліфи на плато Укок. Тут зафіксовано понад 400 об'єктів різних епох від кам'яного віку і бронзи до пізнього Середньовіччя. Для сибірських петрогліфів характерні зображення диких тварин, сцен полювання. Малюнок Тетяни Данчуровой.

Я перевів дух і привітав Вітольда з трофеєм і закінченням важкої експедиції. Він, по всій видимості, в той момент ще не відчув значимість скоєного, тому стояв швидше розгублений і спустошений, ніж задоволений і щасливий. Так часто буває: на надзвичайно важких полюваннях радість від досягнутого завжди приходить із запізненням.

Часу даром втрачати було не можна, і ми рушили вниз до трофею. Відшукати його виявилося непросто. Місце, куди він упав, представляло собою невелике кам'янисте ущелині, густо заросле кущами акації і рододендрона. З цих нетрів ми ледве витягли козерога. Довжина його рогів склала 99 см, що для підвиду вельми хороший результат.

Після фотосесії і гідного останніх почестей здобутому тварині ми відтягнули тушу на берег водосховища, де нас чекав Руслан, і вже в спокійній обстановці зняли шкуру.

А незабаром човен несла нас по дзеркальній водної гладі, і вітерець приємно обдував наші обпалені і висушені сонцем особи.