У циганського багаття

Ми вийшли з будинку в пізніх сутінках. Я вклав свою долоньку в теплу дядькову руку і за всю нашу дорогу жодного разу не виймав її звідти. Швидко темніло. Наша стежка ледь вгадувалася. Єгор вибрав найкоротшу з доріг. Вона йшла по гребеню похилим полугоре, і вже незабаром попереду нас, в самій гущі лісу, став майоріти таємничий світ. Все виразніше позначалася чорнота стовбурів дерев, що стоять на нашу ходу. Темрява стала розріджувати, і через кілька хвилин ми вийшли на лісову галявину, освітлену яскравим полум'ям багаття. Єгор відпустив мою руку. У повному мовчанні, намагаючись не привертати до себе уваги, ми зупинилися на чималій відстані від вогню.
Біля багаття сиділо четверо молодих чоловіків. Троє з них, опустивши погляди, розташувалися на корточках по одну сторону багаття. У своїй сірій неяскравим одязі вони нагадували змовників, які тільки що отримали чорнове і дуже небезпечне завдання і тепер подумки зважували, як досягти поставленої перед ними мети. Ці троє були наші туліновскіе хлопці. Одного з них я одразу впізнав по його знайомому профілем. Це був вісімнадцятирічний Микола Шилов з нашої Лісовий вулиці. Двоє його товаришів теж були в тому віці, коли кожному з них треба було вже завтра післязавтра йти зі своєї вотчини до інших людей. Чому їх потягнуло саме сюди, до циганського нічному багаття, а не в клуб, де після вечірнього кіносеансу тепер уже почалися танці, на яких зібрався весь цвіт нашої молоді? Що могло так сильно вдарити по їх молодим серцям, і чому вони сидять в таких нерухомих замислених позах?
Я перевів свій погляд на четвертого людини. Він зручно сидів на розсувному стільчику по іншу сторону багаття, і я відразу зрозумів - це і є господар кибитки. Від спека, що виходить від близького багаття, його широке обличчя розчервонілося. Циган сидів з ставний, але вільної прямотою між багаттям і своїм шатром. Від його ладно міцної постаті віяло здоров'ям, а по виразу обличчя було видно, що він сповнений натхнення і готовий розповідати ще одну історію зі своїх мандрів по білому світу. Він то з мрійливої ​​веселістю дивився крізь пурхають гаряче полум'я, в наповнений темрявою і наскрізними тінями ліс, то з жвавістю повертався в бік свого голосно всхрапнувшего коня, то поглядав на гостей, чекаючи від них нових питань. Хвилясті синяво чорне волосся було красиво зачесане назад, і півкільцями лягали на його широкі плечі. У своїй теплій, чорного кольору безрукавці, одягнену поверх червоної атласної косоворотки, підперезаний широким ременем, він виглядав принцом цієї лісової ночі.
Чаща зачаїлася. Мовчали птиці. Тиша панувала і в темно бузковому наметі, що стоїть в декількох кроках від вогню. Я здогадався, що там слухає розмови чоловіка красива циганка. Опалим своїми спідницями, вона приходила вчора до моєї хрещеної матері. Розкидала по дощатому столу атласні карти. Ворожила. Крутила на підлозі клубок вовняних ниток, в якому безслідно зникла покладена в нього тітки мідна монетка.
Майже біля самих циганських ніг лежав на череві, і теж з явним задоволенням грівся біля вогню Справний гнідий кінь з чорною густою гривою. Видно, що берегли тут кінь пущі свого ока і не дозволяли собі безтурботно залишати її стриножені, але безпритульної пастися на нічному лузі. Запах талої землі, диму, кінського поту стояв в похололі сиром повітрі. Це був древній запах мандрівок. Після довгої зими, після одноманітних картин завьюженних дворів, чадних хат, може нашим хлопцям самим захотілося тепер почути, якісь особливі об'явлення від кочівника, що не визнає звичну владу людей.
За задоволеного обличчя цигана було видно, що він добре бачить, як ловлять тут кожне його слово місцеві молодики, а своїм безпомилковим чуттям вгадує, що в таємниці вони заздрять йому, його можливості в будь-яку хвилину піднятися, запрягти коня і поїхати в своїй кибитці за горизонт по древньому покликом кочових звивистих доріг.
Своїм боковим зором, він, звичайно, відразу встиг помітити і нас з Єгором, але навіть і оком не повів в нашу сторону. А ми прийшли сюди в ролі простих роззяв, і ні на чию увагу взагалі то і не претендували. Ми навіть і своє «здрастє» не сказали, щоб на нас не звертали уваги.
Ну не кажіть своє «здрастє» і не треба. На обличчі цигана продовжувало блукати вираз блаженства і згоди з самим з собою. У самого краю багаття пускав піну чавунець з картоплею. Як потім я дізнався від дядька, і казанок і картоплю принесли наші пацани зі своїх мізерних домашніх запасів. На наш пай тут ніхто не розраховував, і наші земляки теж зробили вигляд, що не помітили нас, хоча добре знали Єгора. Як не знати, якщо Колька Ермин Шиляк наш сусід по вулиці. Дружить з моїм дядьком і дещо які справи з ним спільні має.
Ми стояли недовго. Пішли геть в оксамитову чорноту ночі, а у мене в очах ще деякий час миготіли червоні плями.
Вранці кибитка зникла. Куди вона поїхала зі своїм запиленим верхом, за які пагорби пролягла на цей раз її кочовище, ніхто з нас так толком і не дізнався. Обережний від природи циган про це заздалегідь нікого не попередив. На наступний вечір, як завжди прийшли сюди ті ж троє хлопців. Прийшли з новим запасом картоплі. Але на місці стоянки табору лежав лише сірою гіркою попіл вчорашнього багаття, та кінський послід. Поїхав разом з табором і туліновскій чавунець. Мабуть, новим його господарям здалося, що їм він в поході буде потрібніше.
Потім мені часто доводилося зустрічати циган на просторах Росії. То вони, пропахлі димом багаття, в пропаленій одязі, галасливим натовпом входили в напівпорожній вагон поїзда, в якому я повертався зі своєї батьківщини до Сибіру, ​​то клянчили у кожного перехожого подачки в людних міських переходах, то стукали в двері мого будинку з пропозиціями купити у них що-небудь. Час стер в моїй пам'яті смагляві лики всіх цих не завжди щасливих людей, і тільки вигляд того Причепурені цигана, якого я майже що мигцем побачив у своєму дитинстві у нічного вогню, утримується в ній до цих пір. Тому що все його тодішнє оточення: палаючий нічна ватра, що лежить кінь, намет з відпочиває в ньому жінкою анітрохи не псували обстановки того маленького лісового Едему. Ні в якому разі. Мені і досі здається, що тоді в комірчині (назва містечка) оселився на коротку мить маленький острівець простого людського благополуччя.
А одного з гостей того цигана, Миколи Шилова я побачив потім тільки через три роки. Пізно листопадовим ввечері, він постукав у двері нашого будинку. Високий, що пролунав в плечах він в перший же день після своєї демобілізації з армії зайшов до нас по-сусідськи в гості. Переодягнений в усі цивільне, він присів на запропоновану йому ким - то з нас табуретку. Миколі не терпілося розповісти про свою військову службу в заполярному військовому гарнізоні, покинутого своїми казармами, куди то в саму серцевину Новоземельского тундри. Він розповідав про білих ведмедів, нерідко заходили на територію їх частини, про незвичайну красу полярних сяйв, про північну холоднечі, і про те, як ця холоднеча його загартувала. В кінці свого оповідання Микола показав нам свій перший «подарунок» молодості, який встиг отримати там, в армії. Який - то офіцер з необережності підстрелив Миколи зі своєї табельної пістолета. Для переконливості своєї розповіді Шилов зняв з себе зимову куртку, і, заголовки живіт, показав місце входу і виходу кулі, яка пройшла навиліт поперек усього його тіла. При світлі гасової лампи ми з подивом розглядали дві елліпсовідниє синюваті рани, на правому і лівому боках його живота. Як змогла куля пройти по такою щасливою для Миколи траєкторії? Дивовижно. Але він не тільки залишився в живих, але навіть став виглядати після служби в армії набагато мужественнее і здоровіше, ніж раніше.
Куди і якими вітрами віднесло потім по життю Миколи, я спеціально ніколи не впізнавав. Його старша сестра Тетяна щодня купувала у нас молоко ранкового надою, але в її регулярних «зведеннях» місцевих новин, без яких вона ніколи не приходила в наш будинок, при мені, ні разу не прозвучало ніяких подробиць з життя її брата.

рецензії

Чудовий розповідь, Юра!
Читала і впивалася чарами ночі у циганського багаття, від нього віє романтикою, якимось нетутешнім щастям і красою.
Коли сама писала про циган, то дізналася, що це були останні кочові цигани.
Спеціальним указом Президії Верховної Ради, підписаним Хрущовим, циганам було заборонено кочувати, інакше загрожувало позбавлення волі і п'ять років виправно-трудових робіт.
Порушені були їх етнічні традиції. Коріння цього народу йдуть від індійських племен.
Все у тебе в цьому оповіданні дихає красою і захопленням.
Враження залишилися на все життя.
Із задоволенням прочитала.
Бажаю Успіху в творчості і Щастя в житті!
Тетяна Пороскова 25.02.2019 13:39 Заявити про порушення Чому їх потягнуло саме сюди, до циганського нічному багаття, а не в клуб, де після вечірнього кіносеансу тепер уже почалися танці, на яких зібрався весь цвіт нашої молоді?
Як змогла куля пройти по такою щасливою для Миколи траєкторії?