Фізика міста: хвилі світла, тепла і звуку навколо нас

Ілюстрація: Ольга Денисова

При слові "хвиля", особливо влітку, ми уявляємо собі піщані пляжі і прозору морську воду. Насправді існує безліч типів хвиль, і вони оточують міського жителя всюди. Ми попросили друзів з Дитячого центру наукових відкриттів "ІнноПарк" розповісти про це докладніше.

Хвиля - це коливальний рух у фізичному середовищі, що супроводжується перенесенням енергії. Самі відчутні з них - світло, звук, тепло і механічні хвилі. Почнемо зі світла. Яскравість і тепло сонячних променів мають однакову природу - електромагнетизм.

У 1671 року Ісаак Ньютон виділив червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий кольори всередині променів. Він же ввів в обіг слово "спектр". Всі сім є видимим випромінюванням - це електромагнітні хвилі, доступні нашому зору. Залежно від довжини хвилі людське око бачить той чи інший колір. Наприклад, фіолетовий - це короткі хвилі, а яскраво-червоний - довгі.

Ультрафіолет продовжує шкалу спектра електромагнітного випромінювання, він йде відразу після коротких фіолетових хвиль. Найпотужніший природний джерело ультрафіолету на Землі - це Сонце. Завдяки його променям ми загоряємо, а наш організм синтезує вітамін D. Крім того, він знезаражує повітря, тому так часто використовується в поліклініках і салонах краси.

З іншого боку спектра, відразу за червоними хвилями, йде інфрачервоне випромінювання. Його ще називають тепловим. Саме це випромінювання ми відчуваємо, коли доторкається до розігрітих предметів. Довжина його хвиль залежить від температури нагріву - чим вона вища, тим коротше довжина хвилі. За інфрачервоним слід мікрохвильове випромінювання - те саме, яке розігріває нам їжу.

Радіохвилі - це інший тип електромагнітного випромінювання. Bluetooth, Wi-Fi, супутникове телебачення, телефонний зв'язок та GPS-навігатори існують тільки завдяки їм. Різні апарати працюють на хвилях з різними довжинами, що дозволяє їм не перетинатися і не заважати один одному.

Посилання по темі

Крім засобів комунікації, радіохвилі використовуються в науці, промисловості, медицині. Рентгенівський апарат - показовий приклад. Також існує гамма-випромінювання. Його хвилі - дуже короткі, і при тривалому опроміненні вони можуть викликати променеву хворобу. Втім, це випромінювання використовується в мирних цілях, наприклад при стерилізації продуктів для збільшення терміну їх зберігання. Астрономи теж активно застосовують його: гамма-висотоміри допомагають визначити висоту польоту супутника над поверхнею Землі.

Катерина Єфремова, Дитячий центр наукових відкриттів "ІнноПарк"

Про "Фізики міста"

Кожен день, прокидаючись вранці, ми занурюємося в місто, повний фактур, звуків і фарб. Поки ми йдемо на роботу і гуляємо в парку, нам в голову приходить мільйон питань про те, як же все навколо нас влаштовано в цьому величезному мегаполісі. Чому хмарочоси не падають? Чим відрізняється кров городянина від крові жителя села? Вище якого поверху не варто жити і чому?

Ми запропонували колегам з Дитячого центру наукових відкриттів "ІнноПарк" дати відповіді на наші запитання і роз'яснити, скільки велосипедистів потрібно для освітлення столиці, які оптичні ілюзії можна побачити в місті і як почати економити енергію , не виходячи з будинку. Так з'явився проект "Фізика міста". Нові питання та нові відповіді шукайте на нашому сайті по понеділках і четвергах.

сюжет: Фізика міста: наукове пояснення життя в мегаполісі

Чому хмарочоси не падають?
Чим відрізняється кров городянина від крові жителя села?
Вище якого поверху не варто жити і чому?