NEWSru.com :: "Ксена", 10-я планета Сонячної системи, витіснила за розмірами Плутон

Вчені визначили точні розміри 10-ї планети Сонячної системи

Визначити діаметр виявленого нещодавно великого космічного тіла, яке може бути визнано десятою планетою нашої Сонячної системи, вдалося астрофізикам з Німеччини.

Група вчених під керівництвом Франка Бертольди, астронома Інституту радіоастрономії імені Макса Планка в Бонні, прийшла до висновку, що діаметр об'єкта, UB313, також відомого під ім'ям "Ксена", становить 1864 миль (трохи менше 3 тис. Км), в той час як діаметр Плутона становить 1429 миль, що на 700 кілометрів менше.

"Оскільки UB313 значно більше Плутона, стане все важче виправдовувати те, що Плутон називають планетою, якщо не привласнити UB313 такий же статус", - говорить Френк Бертольди, астроном Інституту радіоастрономії імені Макса Планка в Бонні, член групи, яка розповіла про розміри UB313 в Nature на цьому тижні.

Використовуючи 30-метровий радіотелескоп IRAM в Іспанії, група Бертольди досліджувала радіохвилі, які випромінює UB313, що показують, яка кількість сонячного випромінювання він поглинає. Оскільки на цій довжині хвилі випромінюється дуже мало відбитого сонячного світла, яскравість об'єкта на радіохвилях залежить тільки від його розміру та температури поверхні.

Через велику віддаленість від Сонця температура UB313, за розрахунками, дуже низька, мінус 248 градусів за Цельсієм. Бертольди і його колеги об'єднали ці оцінки з показниками випромінювання UB313, визначаючи його відображає здатність і розмір.

Хоча похибка за первинну оцінку в 3 тис. Кілометрів може становити 400 кілометрів, UB313 все одно значно перевершує Плутон, діаметр якого 2,3 тис. Кілометрів, і є найбільшим небесним тілом, виявленим в Сонячній системі з часу відкриття Нептуна в 1846 році.

Це космічне тіло, помічене в минулому році вченими Американського технологічного інституту, знаходиться серед пояса астероїдів Койпера, розташованого за Нептуном, передає "Інтерфакс".

Воно розташоване від Сонця на вдвічі більшій відстані, ніж Плутон, який раніше вважався зовнішньої планетою нашої системи.

Нова планета, яку спостерігали астрономи в Каліфорнії і на Гавайських островах, поки має тимчасову назву 2003 UB313. Її виявили ще в 2003 році, проте тільки недавно вдалося підтвердити, що це небесне тіло є планетою.

Як вказує науковий оглядач BBC Девід Уайтхаус, з часу відкриття Нептуна в 1846 році ця планета стала найбільшим небесним тілом, виявленим астрономами в Сонячній системі.

Планета складається в основному з гірських порід і льоду. Астрономи вважають, що в якийсь момент історії планети гравітаційний вплив Нептуна викинуло її на повернену на 44 градуси до площини екліптики орбіту.

Знайшли нову планету Майкл Браун з компанії Caltech, Чад Трухільо з обсерваторії Gemini на Гаваях і Девід Рабинович з Єльського університету. Планету вдалося виявити за допомогою телескопа Семюела Ощіна в Паломарской обсерваторії, а також телескопа Gemini North на Гаваях.

"Спектральні проби, отримані в обсерваторії Gemini, особливо цікаві, тому що свідчать про те, що поверхня цієї планети вельми нагадує поверхню Плутона", - розповів Чад Трухільо.

Вперше планету виявили 21 жовтня 2003 року, однак її зсув щодо зірок було помічено тільки через 15 місяців, 8 січня 2005 року.

Дослідники говорять, що вони намагалися встановити місцезнаходження планети за допомогою космічного телескопа Спітцера, який фіксує інфрачервоне випромінювання, але не змогли знайти її.

Плутон може втратити звання "планети"

"Оскільки UB313 значно більше Плутона, стане все важче виправдовувати те, що Плутон називають планетою, якщо не привласнити UB313 такий же статус", - говорить Бертольди.

З 1992 року понад тисячу аналогічних, хоча і менших об'єктів, були виявлені в районі Плутона, відомому як пояс Койпера. За оцінками астрономів, своєї черги чекають ще понад півмільйона невідкритих об'єктів. У міру того як виявляються всі нові осколки народження Сонячної системи, Плутон зливається з натовпом, і його претензії на звання унікальної планети стають все менш ґрунтовними, повідомляє Nature (текст на сайті Inopressa.ru ).

Деякі астрономи вважають, що Плутон слід позбавити звання, він повинен стати об'єктом пояса Койпера, як його орбітальні побратими. Інші вважають, що будь-який об'єкт, більший, ніж Плутон, знайдений на околиці Сонячної системи, повинен називатися планетою, і тоді в цю категорію потрапляє UB313. "Я не хотів би, щоб Плутон залишився планетою, якщо вже так історично склалося", - говорить Бертольди.

Астрономічний союз створив комітет, куди входять 19 провідних астрономів, покликаний дати визначення планети, яке або включить, або виключить UB313, але в листопаді 2005 року комітет визнав поразку, не зумівши знайти консенсус. Союз обіцяє знайти рішення в цьому році, але Браун вже виявляє нетерпіння. "Уявіть, як би ви себе почували, якби у вашої дитини сім місяців не було імені", - говорить він.

Смешанная экономика это