Православна Аляска: повітря, вода і свобода

1. Знайомство з Російською Америкою
  2. Православ'я посеред океану
  3. Православна семінарія на острові Кадьяк
  4. Коли ми пливли по Тихому океану, я молився
  5. Різні традиції і особливу повагу
  6. Сан Франциско
  7. Крісло святителя Іоанна Шанхайського
  8. Америка назавжди залишилася в серці

Кілька років тому мій друг протоієрей Димитрій Соболевський запропонував разом відправитися в паломницьку поїздку на Аляску. Недовго думаючи, я погодився, хоча на той момент вона сприймалася мною як щось фантастичне. Однак, з таким досвідченим дослідником куточків Землі, як мій товариш, будь-яка недосяжна мрія стає реальністю.

Знайомство з Російською Америкою

Наша подорож почалася з Анкоріджа, найбільшого міста Аляски. Його жителі давно звикли до лосів, вальяжно прогулюються по центральних вулицях, і до натовпу туристів, для яких портове місто став найбільшим культурним центром, де проходять музичні фестивалі та мистецькі виставки.

Нас радо зустрів протоієрей Данило Андреюк, настоятель храму святителя Тихона Московського Православної Церкви в США. Через відсутність мовного бар'єру наше спілкування задалося з перших хвилин, і ми знайшли багато тем для розмови.

Ми відразу потрапили на місцеву весілля, де нас здивувало абсолютно все, починаючи з молодят, закінчуючи форматом свята.

Наречена - алеутка середніх років, злегка нагадує важкоатлетку, наречений - молодий ставний американець. Пара не блищала химерними вечірніми нарядами: він був одягнений в прості джинси, кеди і легку весняну куртку, а його обраниця - в національне плаття, з-під якого визирали білі шльопанці.

Святкові столи з їжею і випивкою стояли на галявині посеред міського парку та гостями тієї весілля були не тільки родичі, друзі, а й звичайні перехожі, серед яких виявилися і ми.

На весіллі були раді всім гостям, навіть місцевим бродягам, які прийшли смачно поїсти і випити.

Алеутів чужа озлобленість, вони комунікабельні, ласкаві і своєю наївністю схожі на дітей. На той момент мені здалося, що якби вони жили в наших реаліях - абсолютно без різниці, в російських або європейських - їм би довелося непросто. За багато років на Алясці вони створили свій «алеутський рай», двері якого відкриті для всіх.

Дивним було богослужіння в храмі святителя Тихона, патріарха Московського, на узліссі: гуде тиша і єднання з природою були подібні молитвам пра вославних подвижників в одиноких лісових келіях.

Після служби нас запросили на загальну трапезу: на території храмового двору поставили великі столи, а на них - каструльки з домашньою їжею і одноразовим посудом.

Нам розповіли, що кілька разів під час таких трапез з лісу виходили дикі ведмеді. Парафіянам нічого не залишалося робити, як сховатися в храмі і чекати, коли звірі підуть назад. Ця історія справила на нас враження, і в час, що залишився ми мимоволі вдивлялися в ліс, але, на щастя, наша зустріч з хижаками не відбулася.

Православ'я посеред океану

Нашому знайомству з Аляскою не могло перешкодити навіть відсутність доріг, тому ми часто вдавалися до повітряного транспорту - маленьким вертольотам.

На одному з них ми дісталися на алеутський острів посеред океану, куди люди прилітають нечасто. Напевно, тому приїзд двох священиків з Росії для місцевих виявився великою подією. Зібралися всі жителі острова, багато хто приїхав на квадроциклах, маленьких дівчаток народила в святкові сукні, волосся деяких хлопців рясніли всіма кольорами веселки. Ми зійшли з трапа, і жителі острова почали вітати нас традиційним триразовим поцілунком в щоку. Їх було більше ста чоловік, і процес цілування затягнувся надовго.

Їх було більше ста чоловік, і процес цілування затягнувся надовго

Нас багато дивувало в добрих, відкритих алеутів, але більше за все те, наскільки щиро вони шанують православ'я і все, що з ним пов'язано. У Свято-Миколаївському храмі жителі острова трепетно ​​зберігають прості паперові ікони 18 століття, які на острів привезли ченці-місіонери з Росії.

Після служби разом з отцем Сергієм, кліриком храму і корінним жителем Аляски, ми прийшли на невеликий цвинтар, де зробили панахиду за покійними священикам, які працювали на острові.

У той же день місцеві жителі запросили нас до сільського клубу, куди ми поїхали на квадроциклах, і під час мотопрогулкі побачили, як живуть алеути і чим заробляють на хліб.

На Алясці дивовижна рибалка: варто закинути вудку з невигадливою наживкою, як відразу клює крупна риба, за годину їй можна заповнити два великих контейнера.

Після улову основна частина відправляється в дерев'яні коптильні, які стоять на острові на кожному кроці.

Алеутів, як «корінним» американцям, дозволено займатися ловом рідкісних видів риб, занесених до Червоної книги, тому багато жителів роблять сувеніри з китових ребер і продають їх за мінімальною ціною торговцям з інших штатів і з усієї Європи.

У клубі висіли повітряні кулі, столи були заставлені екзотичними для російської людини національними стравами: морськими котиками, водоростями, рибою і ведмединою.

Нас дуже зворушило, що місцеві жителі підготувалися до цієї зустрічі заздалегідь, і ми в свою чергу постаралися якомога більше розповісти їм про Росію.

Православна семінарія на острові Кадьяк

Уклад американської духовної школи помітно відрізняється від російської, можливо справа в різну ментальність країн. Американці за своєю суттю люди більш вільні і, звичайно ж, це відбивається на житті семінарії. Це не погано і не добре, просто по-іншому.

Там все побудовано на взаємній довірі. Для семінаристів створені максимально комфортні умови. Наприклад, ми спостерігали таку картину: після сніданку студенти йшли з їдальні на лекцію з недоїденими булочками і паперовими стаканчиками кави, але це не виглядало, як знак неповаги, і не завадило викладачеві проводити заняття.

У Свято-Германовський православної семінарії на острові Кадьяк трохи вихованців, серед них більша частина - алеути. Деякі студенти живуть зі своїми сім'ями в невеликих будинках на території духовної школи.

Ректор семінарії і настоятель храму Воскресіння Христового отець Джон Данлоп влаштував нам імпровізовану екскурсію і показав підшивки рукописів дореволюційних ченців-місіонерів, в тому числі митрополита Інокентія, просвітителя Аляски, а також імператорські резолюції і особисті листи.

Батька Джона хрестив протопресвітер Олександр Шмеман , І, багато в чому завдяки йому, він обрав шлях священика.

Коли ми пливли по Тихому океану, я молився

Після острова Кадьяк ми вирушили в те місце, де трудився преподобний Герман Аляскінський.

Нам видали брезентові комбінезони, які виглядали на нас вельми комічно, ми сіли в човен, відчалили від берега, і час для мене зупинилося. Якщо хтось запитає, скільки ми пливли з острова Кадьяк на Смерекова острів (Спрус), то я не зможу відповісти - здавалося, що це тривало вічність. Човен хитало з боку в бік і постійно заливало крижаний океанічної водою. Чи не описати словами, як я радів, знову відчувши під ногами тверду землю.

Чи не описати словами, як я радів, знову відчувши під ногами тверду землю

Ялиновий острів схожий на казкову Нарнію: нескінченні пухнасті смереки і незвідані стежки, польові квіти і вікові дерева, покриті мохом.

Ми відразу попрямували до храму преподобних Сергія і Германа Валаамських, який був побудований на місці поховання святого Германа Аляскинского. Ми йшли по безлюдній лісовій стежці, на деяких стовбурах дерев висіли ікони, пов'язані з подвижником. Ненадовго зупинилися біля святого джерела, і, через час, побачили невеликий і дуже простий храм з дзвіницею.

Ми спустилися в печеру під храмом, яка служила будинком Герману аляскинского - то було дивовижне місце: навколо щемлива тиша, і сказані слова молитви набували особливу глибину.

Різні традиції і особливу повагу

На Алясці поруч з одним з храмів ми бачили маленькі різнокольорові будиночки розміром з вулик, вони нагадували іграшкове містечко, але виявилося, що так виглядають місцеві могили, а точніше труни-домовини - відгомін язичницької віри.

У далекі часи члени Алеутського племені будували невеликі будиночки на могилах померлих, вважаючи, що душі покійних потребують тепла, яке зберігається в імпровізованих оселях. Святитель Інокентій, освітивши алеутів Христовим вченням, не став викорінювати цю традицію, яка свідчить про любов до спочилим.

Так непомітно для нас пройшов тиждень на Алясці, настав час їхати.

Ми спустилися по скрипучих сходах в хол і попрощалися з Лорою, господинею дому, в якому ми жили.

Лора - американка, вона православна і давно одружена з пастирем протестантської церкви. Різниця християнських традицій не завадило їм з особливою повагою і розумінням ставиться один до одного. А той дім був відображенням господарів: затишний, повний світла і якогось душевного тепла.

Сан Франциско

Це барвистий місто. Життя в ньому схожа на суцільну сієсту, там відсутня метушня, ніхто нікуди не біжить, насолоджуючись красою сонячних вулиць. Деякі жителі Каліфорнії назавжди присвячують себе місту, відмовляючись від престижної роботи, затишного будинку і навіть сім'ї. Бродяжництво в Америці - це якийсь вид свободи.

За час нашої подорожі ми часто бачили захоплено читають бездомних, в їх руках були не просто якісь газети або журнали з найближчого кіоску, а цілком важкі книги, і залишалося тільки здогадуватися, що вибрав той чи інший бродяга сьогодні: захоплюючі історії Марка Твена або чергове розслідування від Агати Крісті.

Пірс номер 39 знаменитий своїми мешканцями - морськими котиками, в будь-який час доби поруч з причалом можна зустріти туристів з усіх країн, і відразу складно зрозуміти, кого там більше, самих туристів або тварин.

Оглядаючи місто, ми зайшли в невеликий ресторанчик з російською назвою, він чимось нагадував ростовську їдальню. Там пахло випічкою і тушкованою капустою, знайомі назви радували око, а коли офіціант приніс нам борщ і пельмені зі сметаною, то здавалося, що більше для щастя нічого і не треба.

Крісло святителя Іоанна Шанхайського

У Сан-Франциско ми познайомилися з протоієреєм Петром Перехрестове , Ключарем кафедрального собору Пресвятої Богородиці «Всіх скорботних Радість», і ця зустріч була найважливішою подією дня. Храм вважається центром духовного життя російського Православ'я на західному узбережжі Америки. У ньому служив і працював святитель Іоанн Шанхайський і Сан-Францисский.

Отець Петро показав нам кабінет владики, в якому нічого не змінювалося з часів життя святого. Над дерев'яним столом висіли фотографії, невеликі ілюстрації та ікони, все так же лежали особисті речі святителя Іоанна, його книги, списані пожовклі аркуші паперу і відкрита чорнильниця.

У кутку кімнати стояло стареньке і вже продавлене крісло, в якому любив відпочивати владика. Сьогодні паломники можуть сісти в нього, подумати про життя і звернутися до святого, у них це перетворилося в якусь традицію. Ми не стали винятком і теж скористалися цією можливістю.

Владика Іоанн був своєрідним людиною, він часто запізнювався і у пунктуальних американців це викликало подив і роздратування. Кажуть, що одного разу іподиякони, бажаючи провчити святителя, перед богослужінням насипали під підкладку його митри мурах, але на їхнє здивування під час літургії святитель не зняв її і, не подаючи виду, говорив на цій молитві, що засоромився їх.

Коли ми вийшли з храму, нам назустріч йшли люди похилого російськомовні жінки. Вони розповіли, як в юності, емігрувавши з Росії, познайомилися на вечірку в клубі для російських, яку організував сам святитель Іоанн. Він був людиною далекоглядною і добре розумів: щоб іммігранти з Росії не розсіялися по штатах і контингентах зберегли один з одним зв'язок, їм необхідно своє співтовариство.

Для «російських зустрічей» владика викупив приміщення, облаштував і там у вихідні дні збиралася молодь з Росії. Через деякий час такі вечірки стали традицією і об'єднали всіх росіян, по волі випадку опинилися в Сан-Франциско.

Стараннями святителя серед молодих іммігрантів утворилося кілька пар, пізніше створили сім'ї. І на сьогоднішній день сучасники Іоанна Шанхайського і Сан-Франциського, їхні діти і внуки є прихожанами храму Пресвятої Богородиці «Всіх скорботних Радість» і з вдячністю згадують працю єпископа Іоанна.

У штаті Каліфорнія ми пробули ще кілька днів і відвідали багато цікавих місць, але найбільше я запам'ятав нашу поїздку в Стенфордський університет. Ми були в захваті від побаченого: сад скульптур Родена, рослини з різних куточків світу, церква з вітражними вікнами і розписом на стінах, мабуть, кожен квадратний метр можна назвати витвором мистецтва.

Америка назавжди залишилася в серці

О, ця дорога! Протягом усієї подорожі вона бігла нам назустріч - бетонна, асфальтова, зерниста або зроблена з щебеню.

А скільки було на нашому шляху води і повітря ... Дивна річ, але у кожного місця є свій запах: на Алеутських островах він рибний, острів Спрус пахне хвоєю і мохом, Анкоридж змішав в собі аромати машинного масла, океану і парфуму туристів, а у Сан -Франціско - запах сонця, метала і свіжої трави.

Америка зустріла нас широкою посмішкою і назавжди залишилася в серці. Згодом з пам'яті стираються імена, деталі та епізоди нашої пригоди, але особи, емоції і відчуття по-Алеутських нескінченного щастя в ній залишаються.